woensdag 11 januari 2012

Thema Licht en donker

Gisteren had de juf enkele dozen meegebracht met een gaatje om door te kijken. We moesten kijken wat er in de dozen lag. Het was erg donker in de dozen dus konden we niks zien. Daarna maakte de de juf enkele gaatjes in de dozen, zodat er wat licht kon in schijnen. Toen konden we wél zien wat er in de dozen lag...

We maakten een tekening op zwart papier. We konden enkel tekenen met witte kleurpotloden, want de andere kleuren kon je niet zien op het blad.

We leerden een liedje over "slapen gaan". We deden Jules zijn pijama aan en legden hem in bed...
Pijama aan en dan naar bed
want ik ben zo moe
Pijama aan en dan naar bed
Mijn oogjes vallen toe

Daarna hadden we een gesprekje over slapen gaan. Wist je dat er sommige kindjes bij hun mama en papa in bed slapen? De juf vond dat toch een beetje gek en zei dat wij nu grote kindjes waren die alleen in ons bed moesten slapen. En raad eens wat? Vanmorgen kwam Liana heel fier zeggen dat ze de voorbije nacht helemaal alleen was gaan slapen. Zelfs haar oma stond er helemaal versteld van!! Dikke duim voor Liana!

Vandaag kregen we er nog een nieuw kindje bij in de klas. Welkom Elmira!
De nieuwe instappers beginnen zich al aardig goed te voelen in de klas! De oudste kindjes ontfermen zich heel goed over de nieuwe kindjes. De juf is superfier op ál haar kapoentjes!

Vandaag hadden we een gesprekje over dag en nacht. Overdag komt de zon. 's Nachts komen de maan en de sterren. De juf had lampjes meegebracht. We maakten het donker in de klas zoals 's nachts en toen schenen de maan en de ster.
Daarna gingen we aan het werk. We schilderden "Janneke maan" geel.
Er hadden al heel veel kindjes een zaklampje bij. Deze hebben veel succes! We mochten vrij experimenteren; hoe gaan de lampjes aan en uit? Enkele grijpgrage (!) handjes gingen een stapje verder en ontdekten dat er IN een lampje een batterij zit... Yule en Lindsey hadden een flikkerlichtje bij. Waauw!
De juf vertelde nog een verhaal over "slapen gaan". Wij slapen in een bed, maar dieren niet... We ontdekten waar en hoe dieren sliepen...

2 opmerkingen:

  1. super!! Ziet er zeer leuk uit!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste,

    Nu ik thema licht en donker doe ben ik al eventjes op zoek naar een mooie afbeelding van een maan om in te schilderen met de kleuters. Ook de muts erop vind ik super!
    Kan je mij laten weten waar je die vond of kan je mij die eventueel doormailen?
    mijn e-mailadres: marlies.paret@hotmail.com

    Hartelijk dank!
    juf Marlies

    BeantwoordenVerwijderen